Förtroendefull relation
Att bygga en förtroendefull relation till eleven den viktigaste utgångspunkten för att kunna hjälpa eleven. Eleven ska känna att hen blir tagen på allvar, lyssnad på och delaktig i det fortsatta stödet och involveringen av aktuella personer familj, skolpersonal med flera. Läs mer om bemötande och samtalsteknik.
Bedömning
Bedömning av barnets mående och ställningstagande till fortsatt handläggning. Formuläret Strenghts and Difficulties Questionnaire (SDQ) kan vara stöd för bedömning.
Bedömning bör föregås av en översiktlig kartläggning och analys över elevens hela livssituation, inte bara skolsituationen, eftersom elevhälsan har ansvar för att upptäcka och vid behov lotsa eleven vidare till rätt stöd och hjälp.
Stöd till elever med besvärlig hemmiljö
Oftast klarar en förälder av att hjälpa och stötta sitt barn, men ibland räcker inte förmågan till. Föräldern kanske har så fullt upp med sina egna problem, till exempel om familjen genomgår en kris på grund av allvarlig sjukdom, dödsfall eller separation. I andra fall kan sviktande föräldraförmåga bero på psykisk sjukdom, missbruk eller utvecklingsstörning. Läs mer om hur skolan kan agera vid en besvärlig hemmiljö.
Arbetstagare i skolans verksamhet som i sin yrkesutövning får misstanke om att ett barn eller ungdom far illa är enligt lag skyldiga att göra en anmälan till socialtjänsten. Läs mer om orosanmälan.
Hjälp vid trakasserier och mobbning
Vid förekomst av kränkningar och mobbning är det skolans ansvar att se till att kränkningarna upphör och att ge stöd till både offer och förövare. Läs mer om kränkningar.
Stöd till särbegåvade elever
Barn och unga med särskilt hög begåvning (särbegåvade) som inte stimuleras utifrån sina förutsättningar kan också visa tecken på stress i för-/skolan. Ofta handlar det om att eleven blivit uttråkad eller har svårt att passa in i de normer som präglar undervisningen och relationer med jämnåriga. Extra anpassningar och/eller särskilt stöd ska ges utifrån elevens behov och förutsättningar. Läs mer på Skolverkets webbplats.
Samtalsstöd
Elevhälsan kan under en kortade period erbjuda stödjande samtal. Om samtidigt stöd ges av annan verksamhet bör insatserna koordineras. Strukturerat samtalsstöd för att hjälpa till att sortera i känslor, bekräfta och hjälpa barnet att undersöka egna känslor och reaktioner, att stödja och stärka barnet eller den unga. Exempel på en metod för att hålla strukturerade samtal är Motiverande samtal (MI).
Samtalen kan inkludera tips om hur eleven kan hantera egna och andras krav och förväntningar, om vikten av vila och återhämtning och aktiviteter som ger energi och avslappningsövningar. Läs mer om avslappningsövningar här.
Om elevens mående inte förbättras bör elevhälsan stödja elev och vårdnadshavare att söka mer stöd från verksamheter med inriktning på psykisk o-/hälsa.
ACT för att förebygga stress
Terapimetoden Acceptance and Commitment Therapy (ACT) är exempel på en gruppintervention för att förebygga stress som visat lovande resultat. Läs mer om ACT.
Låg självkänsla
Elever som har dåligt självförtroende och låg självkänsla kan uppleva stress inför prestationer i skolan. Läs mer om självkänsla och självförtroende.
Filmtips: Föreläsning från Utbildningsradion (UR) om prestationsbaserad självkänsla.
Studievägledning
Äldre elever kan känna stress kring sina framtidsutsikter inom yrkes- och arbetsliv. Elevhälsan kan lotsa eleven till studievägledare för råd kring studieval och yrkesliv. Läs mer om studievägledarens uppdrag på skolverkets webbplats.
Lär ut studieteknik
Ibland bidrar ineffektiv studieteknik kring att elever känner stress över skolarbetet. Elevhälsan kan, själv eller i samarbete med annan personal på skolan, förbättra elevers färdigheter i studieteknik. Stödmaterial om studieteknik är ofta framtaget för äldre elever och unga vuxna, och behöver då anpassas och förenklas för att passa yngre barn och deras föräldrar.
Läs tips om studieteknik här.
Utbildningsradion (UR) har tagit fram en filmserie om studieteknik för äldre barn och ungdomar, Pluggkoden. Se filmerna här.