Strukturera samarbetet
Hållbart samarbete förutsätter att det finns möjlighet för personalen att avsätta tid för detta och att organisationen ställer krav på att samarbetet ska leda till något specifikt.
Ett sätt att börja organisera samarbetet är att rektor tillsätter en arbetsgrupp med uppdrag att ta fram förslag på mötesstruktur (vilka som ska delta på olika möten och hur ofta mötena ska hållas) och utkast till plan för den kommande terminen eller läsåret.
De inledande mötet kan inkludera en större grupp och fokusera själva samarbetsformen. Därefter bör mötena fokusera på att planera och fatta beslut kring konkreta uppgifter. Annars finns risken att samarbetet urvattnas och mer kommer att handla om utbyte av information (om inte detta är syftet med mötet). Ineffektiva samarbetsmöten skapar ofta frustration hos deltagarna och tar onödig tid från var och ens egna arbete.
Sätta mål
Samarbete mellan elevhälsan och skolans övriga personal bidrar till att formulera bättre och relevanta mål och skapar samsyn och förståelse för vad som behöver göras för att målen ska uppnås. Lärare och annan personal på skolan har genom observationer och kontinuerlig dialog med elever och föräldrar information som elevhälsan behöver för att genomföra behovsanalyser som sen leder till formulerade mål att arbeta mot.
Det finns flera olika stöd för hur man kan arbeta med att ringa in behov, sätta upp mål och välja arbetssätt. Läs mer i avsnittet som handlar om kvalitetssäkring och utvecklingsarbete.
Tillgänglighet
Elevhälsans tillgänglighet för skolans övriga personal är en förutsättning för att kunna ge konsultativt stöd och vardagsnära kommunikation kring det som pågår på skolan. Fysisk tillgänglighet kan kompletteras av tillgänglighet på telefon eller mejl.
Tydliggör roller och förväntningar
Att låta de skolans olika professioner tydliggöra för varandra vilken kompetens de besitter och vad de kan tillföra till ett samarbete kan skapa ett bättre samarbetsklimat, både genom att skapa realistiska förväntningar på varandra och genom att lyfta fram de tillgångar som står till förfogande för att kunna nyttja dem bättre.
Det ska vara tydligt för alla i skolan vilket uppdrag elevhälsan har och hur man arbetar i enlighet med uppdraget. Det ska också vara tydligt vilka roller de olika professionerna inom elevhälsan har och hur dessa arbetar tillsammans.
Handledning och kollegialt lärande
Det finns flera sätta att öka den gemensamma kompetensen om vad främjande arbete är och hur det kan göras i praktiken. Ett sätt är att nytta den kompetens som redan finns på skolan, till exempel genom handledning eller kollegialt lärande. Handledningen kan också ske genom att skolan bjuder in externa handledare.
Läs mer om kollegialt lärande på Skolverkets webbplats.
Läs mer om former för kvalitetsutveckling.