Agera
Akuta sjukvårdsinsatser
Se till att eleven får vård på en akut- eller barnläkarmottagning om hen uppvisar något av följande symptom (1177):
- eleven har slagit sig ordentligt, svimmat eller kräkts i samband med olycka eller våld mot huvudet. Detsamma gäller om huvudvärken inte går över.
- kraftig huvudvärk, feber, är trött, vill ligga stilla och verkar stel i nacken
- plötsligt intensiv huvudvärk och verkar trött och inte ger samma kontakt som vanligt
- tilltagande huvudvärk som varat under en tid, vaknar av den eller har huvudvärk med kräkningar på morgonen
- huvudvärk och samtidigt feber med svullnad och rodnad i ögonvrån.
Larma 112 om det behövs. Kontakta elevens vårdnadshavare
Medicinsk bedömning
Gör en medicinsk bedömning för att utesluta medicinska orsaker till huvudvärken.
Hänvisa eller remittera till vårdcentral eller barnläkarmottagning om eleven har:
- har huvudvärk i kombination med långdragen snuva, hosta, ont över pannan eller kinderna
- har migränliknande huvudvärk eller långdragen och ofta återkommande huvudvärk som inte går över på några månader.
Hänvisa till tandläkare om du misstänker att huvudvärken kan bero på att barnet eller tonåringen pressar tänder.
(1177)
Övergripande kartläggning
En kartläggning kan täcka flera dimensioner: det somatiska (skolsköterska), det psykosociala (kurator, psykolog) och studiesituationen (pedagogisk kompetens).
Den första kartläggningen kan göras av personal med medicinsk kompetens inom elevhälsan.
Boka tid med eleven, med eller utan vårdnadshavare utifrån elevens ålder och mognad. Prata först med eleven om det är olämpligt att vårdnadshavare deltar, till exempel om du tror att eleven kan ha problem hemma.
Be eleven beskriva hur huvudvärken känns. Försök att bedöma huvudvärken genom att ställa frågor som:
- När, var och hur börjar huvudvärken? (I skolan? När du är ledig?)
- Hur ofta har eleven haft huvudvärk under de senaste tre månaderna?
- Kommer huvudvärken i tydliga attacker?
- Varierar den över dygnet eller i perioder?
- Brukar eleven känna innan att huvudvärken är på gång?
- Får eleven synförändringar, domningar eller annat i samband med huvudvärken?
- Gör huvudvärken att eleven blir känslig för ljus eller ljud?
- Blir eleven illamående och får kräkningar eller andra symtom?
- Hur ofta stannar eleven hemma på grund av huvudvärken? Måste eleven ligga till sängs?
Finns det anledning att undersöka elevens syn?
Kan huvudvärken bero på spänningar i nacke eller käkar?
Ställ också frågor om sömn, matvanor och fritidsintressen.
Om elevens vårdnadshavare deltar, be hen beskriva situationen. Har vårdnadshavaren märkt några förändringar som oroar?
Gå tillbaka i elevens journal för att se om det finns tidigare anteckningar som kan kopplas till elevens nuvarande situation.
Huvudvärksdagbok
Ett sätt att undersöka orsaken till återkommande huvudvärk är att uppmana eleven att skriva huvudvärksdagbok (med stöd av vårdnadshavare beroende på elevens ålder/mognad). I dagboken kan eleven anteckna när värken kommer och vad som kan ha utlöst den. Eleven kan också göra anteckningar om eventuella läkemedel och vilken effekt de har. När eleven fört dagbok några veckor kanske det går att se samband och mönster som kan bidra till att förstå huvudvärken och hur den skulle kunna förebyggas.
Utesluta medicinska orsaker
Om kartläggningen tyder på somatiska orsaker kan eleven erbjudas tid hos skolläkaren. Elevhälsan kan också lotsa eleven och elevens vårdnadshavare till kontakt med primärvården eller synundersökning.
Psykosociala och miljömässiga aspekter
Ställ frågor till eleven, elevens vårdnadshavare och pedagoger.
- Vilka risk- och skyddsfaktorer finns i elevens omgivning?
- Hur är situationen i klassen?
- Hur fungerar undervisningen?
- Hur har eleven det med kompisar, i skolan och på fritiden?
Informationen som kommer fram under kartläggningen avgör hur elevhälsan agerar.
Yttre omständigheter
Huvudvärk kan vara en reaktion på något som händer eller har hänt i elevens omgivning. Det kan handla om kränkningar i eller utanför skolan, eller andra svåra händelser och omständigheter som missbruk, ekonomiska svårigheter, eller våld och konflikter i elevens familj.
Huvudvärk med somatiska orsaker
Om kartläggningen tyder på enklare somatiska tillstånd som förkylning eller sömnbrist kan elevhälsans medicinska del ge råd om egenvård till eleven och elevens vårdnadshavare.
En elev med tillfällig huvudvärk kan efter bedömning få huvudvärkstablett av skolsköterskan. Vanemässig användning av receptfri och smärtlindrande medicin kan förvärra huvudvärk.
Elever med migrän kan behöva använda vilorummet under en anfall.
Magont med psykosomatiska orsaker
Om kartläggningen visar att huvudvärken kan vara en följd av stress, oro eller andra psykosociala riskfaktorer som påverkar eleven kan elevhälsan erbjuda samtalsstöd hos kurator. Prata först med eleven om det är olämpligt att vårdnadshavare deltar, till exempel om du tror att eleven kan ha problem hemma. Utifrån vad du får reda på behöver du bedöma om vårdnadshavaren ska kontaktas (t ex för att berätta hur samtalen läggs upp och om det är något särskilt som elevens vårdnadshavare behöver veta).
Om det finns misstankar om kränkande behandling eller andra missförhållanden i hemmet måste skolan agera snabbt. Erbjud eleven ett enskilt samtal med en vuxen som eleven har förtroende för.
Orosanmälan
Om det uppstår misstankar om att eleven far illa på något annat sätt är skolan skyldig att omedelbart anmäla det till socialtjänsten.
Gör alltid uppföljningar, även efter att andra verksamheter och myndigheter kopplats in.