Tillförsäkra ledning och styrning
Ledningens stöd till elevhälsoteamet innebär del att elevhälsan ges praktiska förutsättningar för att arbeta (tid och ekonomi) och ledarskap i det operativa arbetet. Hur ska teamet arbeta? Hur ska teamet handledas? Läs mer om teamarbete.
Förbättra kollegiala läroprocesser
Det förebyggande arbetet får en konkret innebörd framförallt i klassrummen, där eleven större delen av dagen befinner sig. En modell för att både fortbilda lärare om hur de kan stötta elever i klassrummet och för att förstärka samarbetet mellan lärare och elevhälsa är kollegiala läroprocesser. I skolans värld åsyftar kollegialt lärande oftast när lärare tillsammans med kolleger analyserar och utvärderar sin undervisning. Elevhälsan kan bidra med sitt perspektiv. Läs mer om kollegialt lärande i Samarbete med lärare.
Tillför ny kunskap
Elevhälsan behöver kontinuerlig uppdatera sin kompetens och sina arbetsmetoder allt eftersom ny kunskap tas fram. Förslag på hur elevhälsan kan säkerställa att ny kunskap når alla i teamet och blir en del av verksamheten:
- Dela upp bevakningen av nya material från myndigheter, kunskapsstöd och aktuell forskning mellan er i teamet. Den som är ansvarig får i uppgift att kort redogöra för sitt område på elevhälsomöten och att samla och förmedla materialet på överenskommet sätt.
- Bjud in experter från andra verksamheter (t.ex. inom psykisk hälsa eller socialtjänst) som kan föreläsa för elevhälsoteamet och/eller lärare inom sitt expertområde.
- Läs mer i avsnittet om kvalitetsutveckling.
Utbilda lärare och annan personal
Elevhälsan kan bidra till att skapa former för fortbildning av lärare och annan personal om hälsa och kopplingen mellan hälsa och lärande.
Det kan innebära att elevhälsan utbildar på kunskapsdagar eller delmoment på APT om risker för inlärningssvårigheter, ohälsa, motivationsbrister, stresshantering och metoder för att minska dessa riskfaktorer och stärka skyddande faktorer, t.ex. olika samtals– och samspelsmetoder, m.m.
Elevhälsan kan också förmedla kunskap om andra verksamheters roll och uppdrag samt hur elevhälsan och skolan samverkar med dem.
Handledning till lärare
Elevhälsans insatser riktade till lärare och annan skolpersonal syftar till att skapa bra samarbete kring eleverna, på grupp- och individnivå. Elevhälsan kan bidra till att skapa former för handledning till lärare och även ge olika former av handledning, t.ex:
- arbeta med arbetslagsutveckling
- göra klassrumsobservationer och följa upp med samtal och handledning
- handleda och utbilda pedagoger och annan personal i att reflektera och agera kring elevgrupper, enskilda elever, normer och lärprocesser
- utbilda och handleda pedagoger och annan personal i frågor om ledarskap, motivation, delaktighet, förhållningssätt, bemötande, lärandestrategier och bedömarkompetens
- utbilda och handleda lärare och annan personal i frågor om psykisk hälsa och ohälsa
- utbilda och handleda pedagoger och annan personal inför mötet med nyanländas erfarenheter och trauman
- handleda och konsultera pedagoger och annan personal i relationella och känslomässiga frågor.
- handleda pedagogerna i konflikthantering
Kartlägga och identifiera riskområden i verksamheten
Elevhälsan kan delta eller leda arbetet med att kartlägga och identifiera riskområden. En metod är att sammanställa svaren från elevenkäter och att analysera dessa på klass- eller skolnivå, uppdelat på kön.
Elevhälsan kan också bidra till analyser av arbetsmiljön genom att medverka skyddsronder som genomförs på skolan och stödja elevskyddsombuden i deras arbete. Elevhälsan kan också delta i klassråd och elevråd där eleverna diskuterar skolans miljö.
Observationer i klassrum och i skolans övriga lokaler och utomhusmiljö,, samtal med elever och föräldrar samt annan personal på skolan kan också ge kunskap om förbättringsområden.
Ta fram rutiner för tidig upptäckt och stöd
Rutiner skapar förutsägbarhet och bidrar till snabb och säker hantering. Elevhälsan kan bidra till att ta fram olika typer av rutiner för tidig upptäckt, stöd och hänvisning. Vanligen klargör rutiner ansvarsfördelning inom och mellan verksamheter. Rutinerna bör vara kända av samtliga som arbetar i skolan och öppet tillgängliga för både andra verksamheter, vårdnadshavare och elever. Elevhälsan kan också utvärdera hur rutinerna efterlevs.
Exempel på en rutin kan vara hur man inkluderar vårdnadshavare och närstående vuxna genom tydlig information, kommunikation och överenskommelser.
Ta fram planer
Elevhälsan kan bidra till policyarbete för bland annat förebyggande arbete mot:
Värdegrundsarbete
Elevhälsan kan bidra till att utveckla skolans värdegrundsarbete, till exempel genom att projektleda arbete för att formulera skolans värdegrund, utbilda annan personal om skolans värdegrund och vara ett konsultativt stöd för hur värdegrundsarbetet omsätts i praktisk handling i olika situationer.
Läs mer om värdegrundsarbete.
Säkra elevernas delaktighet
Att känna tillhörighet och delaktighet är för det flesta en förutsättning för engagemang. Delaktighet handlar också om att få förutsättningar att utifrån ålder och mognad få inflytande. Elevhälsan kan bidra till att hitta former för hur elevers synpunkter kan tillvaratas. Läs mer om delaktighet.
Bidra till struktur och organisering
Känslan av begriplighet, hanterbarhet och meningsfullhet (KASAM, Känsla av sammanhang) är en skyddsfaktor för ohälsa. Struktur och förutsägbarhet i skolvardagen och resurser och kompetens att förstå och klara de uppgifter man ställs inför är därmed förebyggande. Elevhälsan kan bidra till anpassningar av organisation, arbetssätt och förhållningssätt till elever för att skolan ska bli en miljö där alla utvecklas utifrån sin förmåga och trivs. Läs mer om trygghet, trivsel och studiero.
I arbetet ingår att hitta former för hur skolan ska arbeta för att anpassa lärmiljön och individuella lösningar, till exempel för särskilt stöd och extra anpassningar.
Bättre former för samverkan
Elevhälsan kan bidra till att utveckla samverkan med andra verksamheter, inom landstinget, kommuner och civilsamhället. Rutiner för ansvarsfördelning och hur hänvisning ska gå till är verktyg i samverkansarbetet.
Samverkan kan också innebära att andra aktörer använder skolans arena för förebyggande insatser, till exempel kan socialtjänsten ge föräldrastöd i skolan.
Tillgänglighet
Synlighet och tillgänglighet för eleverna i skolvardagen samt för vårdnadshavare och andra närstående kan ha en förebyggande effekt genom att elevhälsan blir välbekanta för eleverna, har ökat möjlighet att ge stöd i ett tidigt skede och skapar trygghet att det finns hjälp om behovet skulle uppstå.
Utöver faktisk tillgänglighet kan upplevelsen av tillgänglighet öka genom att man informerar om elevhälsans verksamhet (om vad olika svårigheter i skolan kan innebära, och hur skolan arbetar med dem), till exempel på föräldramöten.