Öka hälsokunskapen hos elever
Ge elever kunskap om kroppslig och psykosocial hälsa. Elevhälsan kan samverka med lärare kring undervisningen av hälsorelaterade ämnen, t.ex. psykisk hälsa, sex- och samlevnad, värderingsövningar med mera.
Se tips på hur elevhälsan kan arbeta på lektioner om hälsa, arbetsmiljö, självförtroende och prestation.
Värdegrundsarbete
Elevhälsan kan bidra till att planera och genomföra värdegrundsarbete, t.ex. genom att hålla samtalsgrupper.
Organiserade rastaktiviteter
Tillsammans med annan personal planera och leda organiserade rastaktiviteter (t.ex. för att öka fysisk aktivitet och främja inkludering och god gruppdynamik).
Främja självkänsla och självförtroende
Skolan ska enligt läroplanen stärka elevens tillit till den egna förmågan. Självstärkande övningar (t.ex. genom träning i att blir sedd och uppmärksammad i grupp, samarbets- och trygghetsskapande övningar) och ett uppmuntrande förhållningssätt kan bidra till att öka elevernas självkänsla och personliga utveckling. Läs mer om hur elevhälsan kan bidra till elevers självkänsla.
Främja skolnärvaro
Att delta i skolan ger ett socialt sammanhang, ger struktur i vardagen och är för de flesta elever det bästa sättet att ta del av skolans kunskapsinnehåll. Forskning visar att det finns ett samband mellan att klara skolan och psykisk hälsa på kort och lång sikt. Läs mer om skolnärvaro.
Främja fysisk aktivitet
Fysisk aktivitet har bevisad effekt för att förebygga och behandla nedstämdhet. Elevhälsan kan uppmuntra till motion och fysisk aktivitet till exempel genom att informera om effekterna på känsloläge, kognitiva förmågor och kropp.
I samarbete med idrottsläraren kan elevhälsan arbeta för att fler barn ska delta på idrottslektionerna, till exempel genom att ta reda på orsakerna till varför barnen inte vill och vilka lösningar som är möjliga (Läs mer om metoder för delaktighet). Elevhälsan kan också informera om olika sätt att motionera på fritiden, om möjligt med kostnadsfria alternativ. Skolidrottsförbundet erbjuder stöd för bildandet av skolidrottsförening. Läs mer om fysisk aktivitet.
Elevhälsan som resurs för pedagogerna
Elevhälsans roll i det hälsofrämjande arbetet är bland annat att konsultera/handleda skolans personal genom att förmedla kunskap och bearbeta förhållningssätt. Det kan handla om:
- reflektion och aktivt arbete kring normer, rättigheter och likabehandling
- kognitiv och emotionell utveckling
- livsstil och hälsa
- sex- och samlevnad
Elevhälsan kan hålla i utbildningar som bidrar till att höja kompetensen på skolan när det gäller kommunikation, språk, tal, läs- och skrivsvårigheter eller räknesvårigheter. På individnivå är elevhälsan en viktig resurs för skolans pedagoger i arbetet med extra anpassningar och särskilt stöd.
Läs mer om samarbete med lärarna.
Främja aktiv fritid
Fritid är en viktig del av livet för alla barn och ungdomar. För en del kan organiserade fritidsaktiviteter ha särskilt stor betydelse, till exempel barn och unga som är i behov av fler arenor för vänskap och barn som har en besvärlig hemsituation. Många kommuner erbjuder anpassade fritidsaktiviteter för barn och unga med funktionsnedsättning, ibland i samverkan med ideella föreningar. Elevhälsan kan förmedla information om det lokala fritidsutbudet eller hänvisa till var det finns samlad information.
Främja delaktighet
Elever vill bli lyssnade på och har ofta idéer och förslag på vad de behöver för att må bra i skolan. Läs mer om delaktighet.
Främja god stresshanteringsförmåga (coping)
Till exempel inklusive studieteknik, stresshantering, existentiella frågor, framtidsfrågor, normer i samhället. Läs mer i avsnittet om stress.
Tillgänglighet
Vara där barn och unga är, till exempel i sociala medier, närvarande under raster och ha generösa mottagningstider och drop-in.