Kartläggning, analys och handlingsplan
Rektor kan utse och leda en tvärprofessionell arbetsgrupp för att kartlägga och göra en preliminär analys av främjande faktorer och arbetssätt i skolan. Underlag i arbetet kan till exempel utgöras av elevenkäter och elevsvar i samband med skolsköterskans hälsosamtal, trygghetsvandringar och fokusgrupper mer elever respektive personal. Den preliminära analysen och eventuella förslag på förändringar bör diskuteras och förankras med både elever, personal och vårdnadshavare.
Se exempel på hur man gör en handlingsplan.
Se krav på årlig plan och uppföljning enligt Skollagen.
Kompetensutveckling
Maktrelationen mellan lärare och elever gör att negativa yttranden från en lärare kan ge större effekter på en elevs självbild än om det kommer från andra elever. Personalen behöver vara medveten om vilken inverkan deras attityd och handlande har i elevgruppen. Kränkningar från personal riskerar också att skapa legitimitet för den typen av beteende.
Det bör finnas forum på skolan kan diskutera och reflektera kring värden och normer och vad dessa innebär för den egna praktiken.
Kompetensutveckling kan också innebära att lärare som har svårt att hantera klasser behöver få hjälp lära sig att leda klassrumsarbetet med bibehållen respekt både för och från eleverna. Hjälpen kan vara i form av handledning, skuggning kombinerat med handledning och/eller annan utbildning som rör och berör det konkreta arbetet med eleverna. Läs mer om former för kvalitets- och förbättringsarbete.
Kompetensutveckling kan också innehålla kunskapsmoment om kränkning som fenomen, till exempel om:
- Mekanismer (status och gruppdynamik m.m.)
- Var och hur det sker (på lektioner, på skolgården, på nätet m.m.)
- Skillnader mellan pojkar och flickor
Skolverket har tagit fram mycket kunskapsmaterial.
Rutiner
Alla som arbetar i skolan har ett professionellt ansvar att ingripa om man får kunskap om att någon på skolan utsätts för kränkningar. Rutiner kan öka snabbheten och tryggheten i hur man ska agera. Rutiner kan också ge ett signalvärde om att ett problem är värt att ta tag i.
Skolan är skyldig att se till att det finns rutiner för att utreda och åtgärda kränkningar.
Rutinerna ska vara kända av både personal, elever och föräldrar.
Dokumentation av ärenden utifrån utarbetade rutiner kan möjliggöra överblick och analys som kan användas för att förhindra framtida kränkningar.
Värderingar och normer
Att personal och elever tillsammans diskuterar vilka värden och normer som ska karaktärisera skolan och hur dessa kan synliggöras i elevernas vardag är ett sätt att konkretisera värdegrundsarbetet. Normkritik innebär att medvetet arbeta med att synliggöra och ifrågasättande rådande normer. Syftet är vanligen att visa på normer som missgynnar och begränsar handlingsfriheten för grupper och individer.
Att eleverna får möjlighet att påverka innehållet i skolans trivsel- och ordningsregler anses främja deras benägenhet att upprätthålla ordningen. Trivsel- och ordningsregler ska tillämpas på ett konsekvent och förutsägbart sätt (Skolverket, 2011).
Läs mer om värdegrund.
Åtgärda brister i den fysiska miljön
Platser på skolan och skolans lokaler kan av en del elever uppfattas som otrygga, till exempel slitna toaletter och omklädningsrum eller utformning av utomhusmiljön som förvårar överblick och insyn i hur eleverna umgås på raster. Lösningar kan till exempel vara att rusta upp eller planera om den fysiska miljön och att öva vuxennärvaron där elever är.
Läs mer om fysisk arbetsmiljö och psykosocial arbetsmiljö.
Frekventa rektorsbyten
Frekventa rektorsbyten skapar grogrund för en instabil organisation med misstänksamhet mot skolledningen, avsaknad av gemensamt förhållningssätt bland lärarna och informella ledare. Under dessa förutsättningar är det viktigt att en nytillträdd rektor visar hänsyn till den kunskap och erfarenhet som finns på skolan och göra personalen delaktig i analysen. Personalen på skolan behöver se planerade förändringar som meningsfulla.
Tips!
Se exempel på verktyg för att lära av tidigare erfarenheter.
Läs mer om kvalitets- och utvecklingsarbete
Hög elev- och personalomsättning
Elever som börjar och slutar påverkar klassdynamiken och då krävs mer av lärarna för att upprätthålla trygghet. Minskande elevantal medför nya gruppkonstellationer och skapar otrygghet i lärarnas egen arbetssituation, vilket kan medföra personalomsättning och minskad vi-känsla. Känslan av samanhållning utmanas. Därmed blir det särskilt viktigt att aktivt arbeta med hur skolans värdegrund konkret ska omsättas i förhållningssätt, arbetssätt, rutiner och regler. Tydighet kring vad som gäller i skolan och former för förbättringsarbete, inklusive hur personal och elever görs delaktiga, minskar sårbarheten vid förändringar.
Antimobbingprogram
De flesta antimobbingprogram som prövats i Sverige bygger på att skolans personal är delaktiga. Förankring vid införande är därför viktigt om programmet ska lyckas. I praktiken sker ofta anpassningar till de lokala förhållandena när ett program. Positivt med program är att de kan ge trygghet och bidra till ett gemensamt arbetssätt och vanligen ger en signal om att området är prioriterat.
Läs Skolverkets summering av åtta utvärderade antimobbingprogram.
KiVa – lovande exempel från Finland
KiVa är ett antimobbningsprogram som utvecklats vid Åbo universitet. Programmet används i majoriteten av finländska grundskolor och har visat på lovande resultat i studier. Programmet har även prövats i Sverige. Här radiodokumentär om KiVa (SR).
Läs mer på KiVa:s webbplats.
Trivsel- och ordningsregler
Skolledningen har ansvar för att det finns ordningsregler som gäller på skolan. Ordningsreglerna bör återspegla skolans syn på och arbete med värderingar och normer. Reglerna kan till exempel behandla vilket samtals- och umgängesklimat som eftersträvas. Ordningsreglerna bör också ge elever och lärare konkret vägledning för vad man får och inte får göra, och hur man förväntas bete sig. Skolledningen ansvarar för att formulera vilka regler som ska gälla på skolan och säkerställa att de efterlevs. Reglerna bör vara väl förankrade bland elever, föräldrar och skolpersonal. Elevhälsan kan bidra till framtagande och implementering av reglerna.
Förhållningssätt och rutiner vid ordningsproblem och konflikter
Skolan kan ta fram en gemensam policy för hur man hanterar ordningsstörande beteende och konflikter mellan elever och mellan elever och personal. Elevhälsan kan bidra till policyn genom kunskap om elevers kognitiva förutsättningar i olika åldrar och hur man bemöter barn och unga på ett konstruktivt sätt, t ex inspirerat av metoden ”lågaffektivt bemötande”.
Se exempel på rutiner från en skola.
Flera studier visar att disciplinära strategier kan ha en förebyggande effekt på kränkningar. Det handlar till exempel om vilka påföljder och konsekvenser som används vid oacceptabelt beteende.
Se exempel på sanktionsstege från Olweusprogrammet.
Vuxennärvaro
Flera studier visar att ökad tillsyn av skolgårdar kan ha en förebyggande effekt på kränkningar, till exempel genom rastvakter. Ett bra rastvaktsystem är väl utvecklat, schemalagt och baserat på kartläggning av platser som upplevs som farliga och där det finns särskild personal med uppgift att vistas bland eleverna och ordna särskilda aktiviteter för dem. Läs mer i avsnittet om psykosocial arbetsmiljö.
Delaktighet
Direkt ansvar för antimobbningsarbete i rollen som kamratstödjare eller medlare har enligt studier visat på kontraproduktiva effekter. Däremot är det positivt om eleverna får medverka och ges inflytande över planering och genomförande av aktiviteter med handledning från vuxna (Skolverket, 2011).
Kooperativa team
Skolverkets studie (2011) visar att antimobbningsteam, trygghetsgrupp eller dylikt, med bred sammansättning av både lärare och personal med specialistkompetens såsom skolsköterska, kurator eller specialpedagog kan ha en förebyggande effekt på kränkningar.