Samtal och disciplinära åtgärder

Samtal och disciplinära åtgärder

Den personal som sköter utredningen behöver föra samtal med alla de elever som på något sätt varit inblandade i att trakassera eller kränka. Dessa samtal förs individuellt.

Från skolans sida måste det vara tydligt att trakasserier och kränkningar är oacceptabla, samtidigt som förhållningssättet från all personal på skolan är respektfullt. Alla inblandade kan på olika sätt få hjälp med att få syn på sin roll i det som hänt. Det finns elever som är omedvetna om konsekvenserna av sina handlingar och behöver få hjälp med detta. Men undersökningar visar att många elever som är drivande i att fysiskt och psykiskt ge sig på andra elever är medvetna om vad de gör och att det är fel. En bild av att de som utsätter andra för mobbning är ensamma individer med låg självkänsla är ofta missvisande. En rad studier visar i stället att många elever som utsätter andra har en positiv inställning till sig själva och inte sällan också har en hög status bland sina kamrater.

I många fall behövs bara att de inblandades agerande uppmärksammas, att de får en allvarlig tillsägelse om det oacceptabla i handlingarna och att skolans personal följer upp det inträffade under en längre tid. I samtal som syftar till att reda ut situationen för den/dem som utsätter behöver personalen som arbetar med frågan:

  • vara tydliga med att trakasserier och kränkningar är oacceptabl
  • leda samtalet så att beskrivningar av händelser blir konkreta
  • ha förmåga att lyssna på ett respektfullt sätt
  • visa att skolan tar allvarligt på det som framkommer och har en tydlig strategi för att åtgärda situationen och se till så att det inte händer igen
  • vara lyhörd för de eventuella förslag på åtgärder som kommer från den/de som utsätter
  • kunna visa på den process som följer på samtalen och som bland annat innebär att vårdnadshavarna ska meddelas om samtalet och resultatet av detsamma

Det är viktigt att man från skolans sida agerar på ett sätt som syftar till att skapa ett samarbete mellan skolans personal, den eller de elever som utsätter och deras vårdnadshavare. Föräldrar till de inblandade behöver både få information om det inträffade och om skolans arbete för att lösa problemet. Många gånger kan föräldrarna också vara till stor hjälp när det gäller att hindra fortsatta kränkningar. De flesta fall av trakasserier och kränkningar upphör efter att skolan har visat att fallet uppmärksammats, vårdnadshavarna har informerats och att man på skolan fört kontinuerliga samtal med de som utsatt med syfte att få dem att ändra sitt beteende.

Men upphör inte trakasserierna och kränkningarna så krävs det ytterligare åtgärder. Utredningar och åtgärder kan vara inriktade på att kartlägga och åtgärda situationen för enskilda elever, men också relationer inom elevgrupper, den kultur som utvecklats på en skola och de normer som formar denna kultur. I mycket svårlösta fall kan det till och med bli frågan om att förflytta den eller de som är mest drivande i mobbningen. I skollagen 5 kap §§ 6–21 beskrivs en åtgärdstrappa för att komma till rätta med disciplinära problem i skolan. Vid svårlösta fall kan rektor besluta om tillfällig omplacering av en elev inom samma skolenhet om andra åtgärder inte har haft effekt. Det finns också möjlighet att göra en tillfällig förflyttning av en elev till en annan skolenhet och som sista utväg besluta om avstängning. Alla dessa åtgärder är omgärdade av en rad bestämmelser om vem som får ta beslut, krav på dokumentation och rätt för vårdnadshavare att ge sina synpunkter och att överklaga fattade beslut.

 

Källa: Utdrag från Främja, förebygga, upptäcka och åtgärda. Hur skolan kan arbeta mot trakasserier och kränkningar (Skolverket, 2014)