Kamratstödjare

Risker med att använda kamratstödjare och att införa manualbaserade lektioner i värderingar och livskunskap

 

Om kamratstödjare

Möjliga förklaringar till att kamratstödjare (d.v.s. att det finns särskilt utsedda elever som fått utbildning och som fungerar som observatörer eller rapportörer) visat sig kunna öka kränkningar är att elever som åtar sig uppgiften riskerar att komma i kläm mellan personalens förväntningar på öppenhet och att ses som en som skvallrar. Det är också svårt att utse vem som ska utses, elever med hög status i gruppen eller någon som behöver förbättra sitt beteende. En risk finna att eleven utnyttjar den kamratstödjande positionen, med personalens oavsiktliga legitimitet. Rollen som kamratstödjare kan också vara för svår eftersom den innebär att vara en god förebild och att stötta utsatta kamrater. Riskerna vid medling är liknande.

Om särskilda värdegrundslektioner

Om kamratkulturen i en klass är god kan särskilda värdegrundslektioner ha positiva effekter på relationerna i en klass. Risken finns dock att klimatet inte är så gott som det verkar, och de övningar som ofta ingår i de manualbaserade lektionerna, vanligen i syfte att lyfta fram elevers tankar och värderingar, riskerar då att blotta redan utsatta elever för ytterligare kränkningar. Elevers och personals erfarenheter visar också att lektionerna kan upplevas som tjatiga, tråkiga och konstlade. Särskild problematisk blir det om elever under övningarna utmanar läraren genom att bråka och ifrågasätta. Det kan också förstärka otrygga elevers bild av att inte kunna förlita sig på skolans personal för att skapa en trygg och tillitsfull atmosfär.  få en kränkande effekt på redan utsatta elever.

Källa: Utvärdering av metoder mot mobbning (Skolverket, 2011)