Utdrag ur Utvärdering av metoder mot mobbning (Skolverket, 2011)
Det är svårt att värdera programmen eftersom framgången är beroende av både lokala förhållanden och hur väl skolan lyckas arbeta systematiskt och med all personal och elever delaktiga. Med reservation för ovanstående invändningar görs nedan en analys av programmens bärande insatser i förhållande till de effekter utvärderingen funnit och utifrån skolpersonals och elevers erfarenheter av programmen. Alla program har flera positiva delar men alla föreskriver också sådant som visat sig kunna öka mobbning eller som är problematiskt på andra sätt. Farstametoden är ett åtgärdande program med fokus på hur mobbning ska åtgärdas när fall av mobbning skett. Metoden handlar om överraskningssamtal med mobbare som därefter förväntas upphöra med mobbning. Samtal ska också föras med den mobbade. Till
Farstametodens fördel talar att den bärs av den effektiva insatsen kooperativa lag och den form av åtgärder för mobbare och mobbade som har effekt för mobbning av pojkar. Negativt är att det i intervjuer med skolpersonal har framkommit tvivel på det etiskt riktiga i att överraska barn och ställa dem mot väggen på ett sätt som gör att de inte kan försvara sig. Vidare har det påpekats att insatsen inte fungerar vid upprepad mobbning. Farstaprogrammet har också kritiserats av skolmyndigheter för att det förespråkar att föräldrarna till mobbare inte ska kontaktas omedelbart, så som lagen föreskriver.
Programmet kostar jämförelsevis lite att köpa in. Friends är ett kamratstödjande förebyggande program. Huvudsakligt innehåll är att elever utses till kamratstödjare som ska hjälpa vuxna att upptäcka mobbning, vara goda förebilder och stödja elever som riskerar att bli utsatta. Positivt i programmet är hörnstenarna elevers medverkan i det förebyggande arbetet och relationsbefrämjande insatser mellan elever. Båda dessa insatser kan bidra till att minska mobbning om de tillämpas systematiskt. Dock är en annan bärande insats negativ. Kamratstödjare har i utvärderingen kallats elever som aktörer. Om det finns utbildade elever som fungerar som observatörer eller rapportörer ökar det mobbningen bland pojkar enligt utvärderingen och för flickor har det ingen effekt. Rollen som kamratstödjare innebär ofta en svår och utsatt position. Friends har höga direkta kostnader.
Olweusprogrammet är ett förebyggande och åtgärdande program med mobbning i fokus. Det är det mest omfattande programmet och det innehåller många olika insatser som är värdegrundsstärkande, förebyggande, upptäckande och åtgärdande. Det innehåller flest insatser av alla program, såväl effektiva, ineffektiva som sådana som riskerar att öka mobbningen. Till programmets fördelar hör att allas ansvar betonas samt att krav ställs på den systematik och hela skolan-ansats som är en förutsättning för framgångsrikt arbete. Av de insatser utvärderingen funnit effektiva föreskrivs till exempel uppföljning och utvärdering i form av programmets elevenkät, åtgärder för mobbare och mobbade samt personalutbildning. Olweusprogrammet förskriver också ordningsregler, disciplinära strategier och dokumentation av ärenden som är effektivt mot den mobbning pojkar utsätts för och rastvaktssystem som är effektivt mot flickors utsatthet. Dock är en av programmets mer framträdande insatser Olweuslektioner, schemalagda särskilda lektioner för alla klasser, vilket enligt utvärderingen hänger samman med ökad mobbning av flickor och yngre pojkar. Olweusprogrammet omfattar också ett eget pedagogiskt material, vilket är en av de insatser som enligt utvärderingen saknar effekt. Programmets bredd som innebär att det omfattar flera effektiva insatser har också en baksida. Skolpersonal som intervjuats om sitt arbete med programmet berättar att det tar mycket tid och resurser i anspråk vilket ger upphov till både leda och att andra delar av skolans arbete förlorar i prioritet. Olweusprogrammet kräver omfattande arbetsinsatser och kostar mest av programmen i utvärderingen.
Lions Quest, SET och Stegvis är värdegrundsstärkande program. Positivt är att de föreskriver vissa effektiva insatser såsom exempelvis personalutbildning och ordningsregler. Negativt är att bärande innehåll för dessa program är värdegrundsstärkande särskilda lektioner och pedagogiskt material som de tillhandahåller för dessa. Schemalagda särskilda lektioner för alla klasser som programmen förespråkar ökar enligt utvärderingen mobbningen av flickor och yngre pojkar. Ingen effekt på mobbning eller kränkningar av pedagogiskt material har påvisats.
Lektionerna kan upplevas som tjatiga och övningarna konstruerade. Elever har berättat att de beteenden som tränas under de särskilda lektionerna bara tycks gälla under dessa lektioner. Under rasterna, i korridoren och matsalen gäller ofta andra normer. Det är oklart hur tid för schemalagda särskilda lektioner kan skapas eftersom värdegrundslektioner inte finns som ämne enligt den gällande timplanen. Dessa program tillhör de mest kostsamma. Lions Quest erbjuder dock för det mesta ekonomiskt stöd från Lions.
Skolkomet kan ses som förebyggande. Programmet har inte som primärt syfte att motverka mobbning. Lärarna ska tränas i att stärka positivt beteende genom att ge beröm och ignorera negativt beteende för att detta ska släckas ut. Stökiga barn ska hjälpas bort från beteendet att söka uppmärksamhet genom att bråka. Delar av programmet som kan vara positiva för arbetet mot mobbning är att det föreskriver disciplinära strategier, ordningsregler och personalutbildning vilka kan ge effekt, om de används medvetet och systematiskt som beskrivits tidigare, främst mot mobbning av pojkar. Lärare beskriver att programmet bidragit till ett positivt förhållningssätt. Dock förespråkar programmet också insatser som är ineffektiva mot mobbning och det upplevs som resurskrävande. Programmet har höga kostnader för inledande utbildning.
Skolmedling är ett medlings- och konfliktlösningsprogram vars syfte är att utveckla konfliktlösningsstrategier och därmed skapa bättre atmosfär på skolan. Det primära syftet är inte att motverka mobbning men företrädarna menar att programmet också kan göra detta. Positivt för arbetet mot mobbning är att programmet förespråkar insatser som enligt utvärderingen är effektiva såsom elevers aktiva medverkan i det förebyggande arbetet, uppföljning och utvärdering samt rastvaktssystem. Negativt är att den bärande insatsen medling, om den används som rutin vid konflikter, visat sig kunna öka mobbning av flickor. Skolmedling kan dock ha andra positiva effekter än att motverka mobbning. Programmet har relativt låga kostnader.