Om du är osäker på hur du ska agera vid tecken på oro och ångest, konsultera någon annan inom elevhälsan eller annan expert, till exempel i en angränsande verksamhet med inriktning på psykisk o-/hälsa. Oberoende om eleven har hjälp från en annan verksamhet har skolan och elevhälsan ansvar för att ge eleven möjlighet att ta del av undervisningen.
Förtroendefull relation
Att bygga en förtroendefull relation till eleven den viktigaste utgångspunkten för att kunna hjälpa eleven. Eleven ska känna att hen blir tagen på allvar, lyssnad på och delaktig i det fortsatta stödet och involveringen av aktuella personer familj, skolpersonal med flera. Läs mer om bemötande och samtalsteknik.
Engagera viktiga andra
Involvera vårdnadshavare, berörd personal på skolan och andra berörda eller för eleven betydelsefulla vuxna. Utifrån elevens ålder och mognad ska hen få inflytande över vilka och i vilken utsträckning andra involveras.
Bedömning
Bedöm elevens mående och ta ställning till fortsatt handläggning. Formuläret Strenghts and Difficulties Questionnaire (SDQ) kan vara stöd för bedömning.
Medicinsk bedömning kan behövas för att utesluta att besvären har medicinsk orsak. Tecken på behov av läkarbedömning är exempelvis:
- Eleven står still eller går tillbaka i sin psykomotoriska utveckling
- Somatiska symtom som magont, huvudvärk, hjärtklappning, andningssvårigheter, svettningar, eleven kissar eller bajsar på sig
- Vid viktnedgång och/eller misstanke om ätstörning
- Plötslig viktuppgång
- Personlighetsförändring
Lotsa och/eller remittera
Elever som visar tecken på oro och ångest kan behöva hjälp från hälso- och sjukvården för bedömning och eventuellt behandling. Elevhälsans medicinska insatser (EMI) och psykolog kan remittera till hälso- och sjukvården. Elevhälsan ska alltid följa upp ärenden när andra myndigheter, specialister och verksamheter kopplas in.
Elevhälsan kan öka elevens motivation att söka och ta emot hjälp från en annan verksamhet genom att hjälpa genom att:
- Så konkret som möjligt beskriva vad som kommer att hända under en bedömning inom sjukvården.
- Förklara att det är vanligt och normalt att känna oro och ångest och ge exempel på att andra barn och familjer har fått hjälp.
- Underlätta för barnet eller den unge att ställa frågor om behandlingen och berätta vad som skrämmer dem med att söka hjälp.
- Stötta föräldrarna i att stå fast vid sitt beslut att söka hjälp.
Källa: Blyga och ängsliga barn (Socialstyrelsen, 2010)
Anpassningar, särskilt stöd
Elevhälsan kan samråda med lärare om hur undervisningen kan anpassas för eleven utifrån hens nuvarande förutsättningar. Läs mer om samverkan med pedagoger. Elever som får insatser för ångest kan under en period till exempel behöva sänkta krav i skolan, slippa vissa prov eller hemundervisning. Anpassningar kan inkludera medvetet bemötande, till exempel för barn som upplevt trauma i samband med flykt.
Handledning till personal
Handledning till lärare och annan personal på skolan. Elevhälsan kan också vara rådgivande till rektor vid till exempel utformning av åtgärdsprogram.
Åtgärda skolmiljön
Utifrån elevens behov, till exempel skapa en lugnare miljö, ge extra tid eller extra stöd, förhindra kränkningar och trakasserier.
Orosanmälan till socialtjänst
Vid oro för att ett barn far illa finns en lagstadgad skyldighet för personal att anmäla oron till socialtjänsten (14 kap. 1 § socialtjänstlagen).
Samtalsstöd
Elevhälsan kan under en kortade period erbjuda stödjande samtal. Om samtidigt stöd ges av annan verksamhet bör insatserna koordineras. Strukturerat samtalsstöd för att hjälpa till att sortera i känslor, bekräfta och hjälpa barnet att undersöka egna känslor och reaktioner, att stödja och stärka barnet eller den unga. Exempel på en metod är psykopedagogiska samtal.
Samtalen kan inkludera tips om hur eleven kan hantera egna och andras krav och förväntningar, om vikten av vila och återhämtning och aktiviteter som ger energi.
Region Skåne har tagit fram en lista på egenvårdråd till unga som upplever nedstämdhet.
Om elevens mående inte förbättras bör elevhälsan stödja elev och vårdnadshavare att söka mer stöd från verksamheter med inriktning på psykisk o-/hälsa.
Samverkan med andra verksamheter
Till exempel med stöd av samordnad individuell plan, SIP.
Ge information och kunskap vid lindrig ängslighet eller blyghet
Eleven och vårdnadshavarna kan behöva information om vad oro och ångest är och hur man kan bemöta besvären. Ibland är det tillräckligt för att underlätta situationen och ge hopp. Rådgivning från elevhälsan eller skolhälsovården kan innehålla följande (Socialstyrelsen, Blyga och ängsliga barn 2010:29):
- Information om vad oro, ångest och blyghet är och att det är vanligt och normalt att känna oro och att uppleva ångest.
- Hur man kan bemöta besvären. Personalen bör framför allt betona att omgivningen inte ska låta barnets rädsla styra, men ändå visa respekt för känslorna.
- Hur man stegvis kan hjälpa barnet att delta i stället för att undvika jobbiga situationer.
Lästips: UMO.se om ångest (Ungdomsmottagningen på nätet)
Hjälp eleven att komma till skolan
För en del elever blir ångesten ett hinder för att ta sig till skolan. Någon från skolans personal kan exempelvis ta emot eleven när hen kommer på morgonen. Läs mer om skolnärvaro.