Råd för att stödja blyga elever

Råd för hur man kan stödja blyga elever

  • Lär eleven sociala färdigheter och självhävdande kommunikation. Träna eleven i att kunna hävda sina åsikter, säga ifrån och be om hjälp samt att inte ge efter för dåliga kamratpåtryckningar. Det är också bra att låta elever ta en del konflikter på egen hand i stället för att alltid gå in och ta över. I andra lägen måste de vuxna se till att eleven och andra kan lösa en konflikt utan att ta skada. Man kan exempelvis via rollspel testa ett icke-blygt eller självhävdande beteende så att eleven får känna på det innan de går in i en verklig situation med någon kompis eller klasskamrat, t.ex. att starta en konversation eller be att få vara med i en lek. Man kan även använda ombytta roller så att pedagogen spelar blyg eller ängslig. Tänk också på att inte prata eller svara för eleven. Det måste få en chans att prata för sig själv för att lära sig det. 31 Bemötande och behandling.
  • Sätt inte etiketter på eleven, t.ex. ”Hon är så blyg”. Undvik också att kalla eller beskriva den enskilda eleven som blygt (även om eleven är det), både i dialoger och inför andra. Barn kan annars leva upp till förväntningar om att de ska vara blyga, och andra kan bli onödigt försiktiga i sitt bemötande. Det här betyder inte att man ska säga motsatsen om eleven, dvs. att eleven är orädd om det faktiskt inte är så eleven känner sig.
  • Låt inte blyga elever isolera sig. Blyga elever känner sig ofta obekväma med att vara bland andra människor än familjen och de har en tendens att dra sig undan från andra barn och vuxna. Det är dock bra att inte låta blyga elever tillbringa alltför långa perioder på egen hand utan i stället uppmuntra och underlätta för dem att umgås med andra på olika sätt. Det är dock viktigt att inte göra våld på elevens temperament.
  • Bygg tillit. Naturligtvis är det viktigt för alla människor att bygga tillit, men en del blyga barn har svårare än andra barn att litar på andra och då kan det vara extra viktigt att arbeta med tilliten. Genom handlingar och ord ska man visa barn att de kan lita på andra.
  • Lär eleven positivt självprat. Blyga elever tror många gånger att blygheten är en del av dem som inte går att ändra, och barn med oro och rädsla kan intala sig själva att de inte kommer att klara av en viss situation som väcker ångest. Positivt självprat går ut på att tänka positiva saker om sig själv och det kan vara ett kraftfullt hjälpmedel för barn. Självpratet kan handla om att påminna sig själv om sina starka sidor och saker man har lyckats med tidigare, eller att tänka på vad som är bra med att våga göra något som känns pirrigt. En blygt elev kan bli hjälpt av att tänka: ”Jag har vågat prata med klasskompisar förut och då har de svarat mig.”

 

Läs mer om hur man kan förbättra delaktigheten i klassrummet

Källa: Blyga och ängsliga barn, (Socialstyrelsen, 2010:30)