Så kan man skapa arbetsro i klassen

  • Håll listan med ordningsregler kort.
  • Samarbeta i arbetslaget genom att observera varandras lektioner.
  • Uppmärksamma positivt agerande hellre än negativt.
  • Tjata inte i onödan.
  • Byt strategi om den första inte fungerar.
  • Var uppmärksam på att eleverna har tillräckligt stimulerande arbetsuppgifter.
  • Ta stökiga elever “på bar gärning”.
  • Ha ögonkontakt med eleven vid en tillsägelse.
  • Använd tydligt språk, undvik långa utläggningar.
  • Använd positiva omformuleringar.
  • Tillrättavisa ett agerande utan att moralisera.
  • Se till att eleven alltid förstår vilket beteende en tillrättavisning eller konsekvens beror på.
  • Om du tvingas hålla i eller bära ut en elev bör du alltid informera föräldrarna.
  • Begär fortbildning i ledarskap av din rektor.

 

Källa: http://lararnastidning.se/hur-skapaarbetsro-i-svenska-klassrum/