Exempel på arbetssätt för att öka upplevelsen av kontinuitet

Exempel på arbetssätt för att öka upplevelsen av kontinuitet i samband med förändrings- och förbättringsarbete

Förändringarna blir mer verksamma om de bygger på kunskaper om de förbättringsprocesser som tidigare påbörjats och/eller genomförts. För att skolans personal ska bli delaktig i förbättringsarbetet behöver de nya insatserna knytas ihop med det som tidigare gjorts på skolan. För att lyckas i ett förbättringsarbete är det därför viktigt att alla inblandade, inte bara den nya rektorn, ser det meningsfulla med planerade förändringar. Ett viktigt steg är att synliggöra skolpersonalens och elevernas erfarenheter och kunskaper om tidigare förändringsarbeten. Ett mycket konkret sätt att göra detta är att sätta upp en tidslinje på en vägg i personalrummet och be personalen markera de projekt och andra förbättringsarbeten som man arbetat med på skolan.

Denna dokumentation kan sedan ligga till grund för samtal utifrån frågor som till exempel:

  • Vilka var initiativtagare?
  • Vilka var inblandade?
  • Hur såg processen ut?
  • Vad blev resultatet?
  • Vad kan vi dra för slutsatser?
  • Vad kan vi lära oss av betydelse för de förbättringsinsatser vi står inför idag?

Främja, förebygga, upptäcka och åtgärda. Hur skolan kan arbeta mot trakasserier och kränkningar (Skolverket, 2014)