Skolverket lathund

Att tänka på när grövre våld eller annan allvarlig händelse har inträffat

Ett första steg i en krissituation är att skapa en överblick:

  • Vad har hänt? När och på vilket sätt?
  • Vem är informerad och vem ska informeras?
  • Vad ska sägas?
  • Hur är det med information till föräldrarna?
  • Vem ska göra vad? I den omedelbara uppföljningen bör man särskilt lägga vikt vid:
    • Stilla oro, minska osäkerhet och skapa trygghet
    • Sprida korrekt information till elever, hem och skolpersonal 
    • Bygga på samhörighet i gruppen
    • Se till att stöd ges av vuxna
    • Skärma av eller skydda mot onödig stress från exempelvis medier och åskådare
    • Skolan öppnas om händelse utanför skoltid drabbar hårt med en eller flera barns död
  • Vid dödsfall: val av vilken rituell markering som ska användas, till exempel  tända ljus, hissa flaggan på halvstång

Skolledningens krishantering:

  • Informationsberedskap: Ledningen måste ge en tydlig, omfattande, trovärdig information till elever, föräldrar, skolpersonal och samarbetande insatser
  • Omsorgsberedskap: Ledningen måste ha insikt om sina egna reaktioner och visa dem. Ledningen ska också formulera, bekräfta och erkänna gruppens reaktioner, visa omtanke, värme och respekt samt öka förståelsen för situationen inom organisationen
  • Motivationsledarskap: Efter en allvarlig krissituation ska skolan återvända till vanlig verksamhet. En ledning som bekräftat och erkänt elevernas behov av samtal, som visat gott omsorgsledarskap, kan lättare sätta igång och motivera till vanliga skolaktiviteter igen, än en ledning som inte har låtit elevernas tankar och känslor få utrymme i skolans vardag