Med socialtjänst
- Utveckla direkta personkontakter och samtala om olika uppgifter i arbetet för utsatta flickor och pojkar.
- Hur kan barnets eller ungdomens misstänksamhet mot kontakter med socialtjänsten brytas?
- Kan skolan ringa och rådfråga kring avidentifierade fall, när de är osäkra på om de ska anmäla?
- Kan socialtjänsten medverka i skolan? Kan de komma och informera om sitt arbete på ett föräldramöte?
Med polisen
- Etablera och upprätthålla kontakter med områdesansvariga poliser.
- Samtala om vad skolan respektive polisen gör.
- Hur och när kan polisen medverka till stöd för utsatta flickor och pojkar?
Med ungdomsmottagningarna
- Vilket stöd kan ungdomsmottagningarna ge de utsatta?
- Vilken annan typ av stöd och rådgivning kan de ge kring kropp, sexualitet o.s.v.?
- Kan mottagningarna medverka i skolans attitydpåverkande arbete?
- Kan man samarbeta kring att lyfta frågor om t.ex. könsstympning.
Med hälso- och sjukvården (inkl. barn- och ungdomspsykiatrin)
- Diskutera utsattheten för hedersrelaterat våld och förtryck, hur den kan ta sig uttryck och dess konsekvenser för det fysiska och psykiska måendet.
- Hur kan man gemensamt uppmuntra utsatta att söka stöd och hjälp?
- Vad är hälso- och sjukvårdens ansvar för att fråga om utsatthet och anmäla oro för att ett barn far illa?
- Vilken typ av stöd kan hälso- och sjukvården erbjuda?
Med ideella organisationer
Olika typer av organisationer kan vara relevanta för samverkan kring dels förebyggande insatser, dels stödinsatser.
- Vad kan kvinno- och tjejjourerna och andra stödverksamheter ställa upp med – förebyggande, akut och på längre sikt?
- Finns barnrätts- och ungdomsorganisationer eller liknande som kan bistå skolan i attitydpåverkande insatser och/eller i olika undervisningsmoment?