Förslag på områden att samverka kring i förebyggande syfte

Med socialtjänst

  • Utveckla direkta personkontakter och samtala om olika uppgifter i arbetet för utsatta flickor och pojkar.
  • Hur kan barnets eller ungdomens misstänksamhet mot kontakter med socialtjänsten brytas?
  • Kan skolan ringa och rådfråga kring avidentifierade fall, när de är osäkra på om de ska anmäla?
  • Kan socialtjänsten medverka i skolan? Kan de komma och informera om sitt arbete på ett föräldramöte?

 

Med polisen

  • Etablera och upprätthålla kontakter med områdesansvariga poliser.
  • Samtala om vad skolan respektive polisen gör.
  • Hur och när kan polisen medverka till stöd för utsatta flickor och pojkar?

 

Med ungdomsmottagningarna

  • Vilket stöd kan ungdomsmottagningarna ge de utsatta?
  • Vilken annan typ av stöd och rådgivning kan de ge kring kropp, sexualitet o.s.v.?
  • Kan mottagningarna medverka i skolans attitydpåverkande arbete?
  • Kan man samarbeta kring att lyfta frågor om t.ex. könsstympning.

 

Med hälso- och sjukvården (inkl. barn- och ungdomspsykiatrin)

  • Diskutera utsattheten för hedersrelaterat våld och förtryck, hur den kan ta sig uttryck och dess konsekvenser för det fysiska och psykiska måendet.
  • Hur kan man gemensamt uppmuntra utsatta att söka stöd och hjälp?
  • Vad är hälso- och sjukvårdens ansvar för att fråga om utsatthet och anmäla oro för att ett barn far illa?
  • Vilken typ av stöd kan hälso- och sjukvården erbjuda?

 

Med ideella organisationer

Olika typer av organisationer kan vara relevanta för samverkan kring dels förebyggande insatser, dels stödinsatser.

  • Vad kan kvinno- och tjejjourerna och andra stödverksamheter ställa upp med – förebyggande, akut och på längre sikt?
  • Finns barnrätts- och ungdomsorganisationer eller liknande som kan bistå skolan i attitydpåverkande insatser och/eller i olika undervisningsmoment?