Hur ofta är eleven närvarande/frånvarande?
Vad gör eleven när hen inte är på lektionerna? (i skolan utan att på lektion, sen ankomst, är hemma m. m.)
Giltig/ogiltig frånvaro (vårdnadshavares roll och vetskap)
När började elevens närvaro förändras? Vad hänger det samman med?
Har någon märkt andra förändringar hos eleven? Är det något i skolan eller det dagliga livet som påverkar elevens skolnärvaro?
Hur fungerar undervisningen och hur är elevens inlärningsförmåga?
Har elevens skolresultat förändrats?
Har eleven motivation för skolarbetet?
Hur är situationen i klassen för eleven? Hur är elevens vänskapsrelationer?
Finns det situationer som eleven undviker?
Finns det något i elevens omgivning som kan ha påverkat elevens skolnärvaro? Till exempel kränkning hemma eller i skolan, missbruk, ekonomiska svårigheter, eller våld i familjen.
Hur ser elevens kontakt med kompisar och föräldrar ut?
Hur ser elevens rörelse- och sömnvanor ut?
Har eleven en överdriven skärmvana?
Har eleven ett självskadebeteende eller självmordstankar?
Dricker eleven alkohol eller tar droger?
Vad är elevens styrkor och svagheter?
Har eleven egna förslag på hur frånvaron ska minska? Lyssna på eleven, visa respekt och ödmjukhet inför vad eleven berättar.
Vad kan eleven göra själv för att det ska bli bättre? Vad kan andra göra? Är delmålen realistiska?