Exempel på tecken på utsatthet för hedersförtryck eller hedersvåld

Tecken på utsatthet för hedersförtryck eller hedersvåld

Elever som lever i en hederskontext kan reagera på olika sätt. Hedersrelaterat våld och förtryck kan ligga bakom varningstecknen men det kan även handla om andra förhållanden i elevens liv.

 

FLICKA

  • Får hon delta i all undervisning, inklusive idrott och undervisning om sexualitet, samtycke och relationer?
  • Får hon vara med på skolresor och lägerskolor?
  • Hur ser hennes studiemotivation och koncentration ut över tid? Återkommande frånvaro och skolk?
  • Är hon utsatt för någon form av bevakning, till exempel från en bror eller annan släkting på skolan?
  • Finns det ett krav på att hon ska ta ett stort ansvar för hemarbete och småsyskon?
  • Begränsas hon i sitt privatliv (kontroll av mobiltelefon, dagbok, kläder, väskor o.s.v.)?
  • Måste hon ljuga för familjen om pojkvän/flickvän, eller om sin sexuella läggning eller könsidentitet?
  • Måste hon ljuga för familjen om vilka hon umgås med, fritidsvanor och dylikt? Rigid kontroll av fritiden, till exempel att eleven inte får delta i aktiviteter utanför skolan? Få eller inga kamratkontakter utanför skolan?
  • Verkar hon oförklarligt rädd för något/någon?
  • Är hon tidvis (oförklarligt) ledsen, orolig eller uppgiven? Depression och självmordstankar?
  • Utåtagerande beteende för att få uppmärksamhet?
  • Uppvisar hon psykosomatiska symptom (till exempel huvudvärk eller magont)?
  • Har hon sömnsvårigheter?
  • Uppvisar hon fysiska symptom som kan tyda på att hon är könsstympad, såsom magont, annan värk eller att det tar lång tid att kissa. Könsstympning kan bland annat medföra komplikationer vid mens.
  • Har hon synliga skador?
  • Talar hon om problem hemma eller sin ofrihet i termer av ”vår kultur/ religion/tradition kräver”?
  • Talar hon om att förlova sig eller gifta sig trots att hon är ung och inte är klar med skolan? Är partnern någon som hon rimligen inte kan känna särskilt väl?
  • Är hon orolig inför en förestående utlandsresa? Oro över att föras ut ur landet under lov eller utlandssemester och bli bortgift.
  • Önskan om att ”återställa” sin ”mödomshinna”/slidkrans eller tvingas till ”oskulds-kontroll” för att söka oskuldsintyg eller oskuldsoperation.

 

POJKE

  • Tvingas han bevaka en syster eller annan kvinnlig släkting på skolan?
  • Måste han ljuga för familjen om pojkvän/flickvän, eller om sin sexuella läggning eller könsidentitet?
  • Hur ser hans studiemotivation och koncentration ut över tid? Återkommande frånvaro och skolk?
  • Rör han sig i destruktiva sammanhang eller umgås med personer som verkar han en negativ inverkan på honom?
  • Är han tidvis (oförklarligt) ledsen, orolig eller uppgiven?
  • Uppvisar han psykosomatiska symptom (till exempel huvudvärk eller magont)?
  • Har han sömnsvårigheter?
  • Har han synliga skador?
  • Verkar han oförklarligt rädd för något/någon?
  • Talar han i termer av ”vår kultur/religion/tradition kräver”?
  • Talar han om att förlova sig eller gifta sig trots att han är ung och inte är klar med skolan? Är partnern någon som han rimligen inte kan känna särskilt väl?
  • Är han orolig inför en förestående utlandsresa? Oro över att föras ut ur landet under lov eller utlandssemester och bli bortgift.

 

VÅRDNADSHAVARE

  • Önskemål om att eleven ska bli undantagen från viss undervisning, såsom sex och samlevnad, idrott, simning
  • Tillåter inte att eleven deltar i klassresor eller arrangemang utanför skoltid
  • Drar sig undan all kontakt med skolan eller motsätter sig stödinsatser från skolans sida.

 

Källa:

https://www.hedersfortryck.se/wp-content/uploads/LA%CC%88NS1020_Handbok_HRV_72dpi_201125.pdf  

Hedersrelaterat våld och förtryck. Skolans ansvar och möjligheter (Skolverket, 2021)